Gunpowder.dk

Dato og tid er tirs 7. sep 2010 06:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bukkejagt i Polen
416 Hoffman
416 Hoffman

Geografisk sted: Midt/Vestsjælland
Nu er det vidst på tide at jeg får taget mig sammen og skriver en lille beretning her på siden om min tur til det Polske.
Turen derned var arrangeret med/gennem Jesper1973 her fra forummet. Jesper fungerede på turen som min guide. Vi havde det både sjovt og hyggeligt, så det var alt i alt helt godt.
Jagten begyndte d. 11/5 og der skulle jages med tre andre gutter jeg ikke havde mødt før, de vidste sig at være nogle ualmindeligt behagelige mennesker hvilket jo bare gjorde turen det bedre.
Efter at være ankommet i god behold, skulle vi ud på jagt, og for at gøre en lang historie kort skete der ikke meget den første aften og morgen. Bevares, vi så en udset buk første aften, men han løb som ind i helvede efter en lidt mindre buk, så det blev aldrig rigtig til noget. Desuden blev vi om morgnen snydt af en lidt ældre buk.
Det skulle ændre sig på den tredje tur ude. Vi sad i en hochsitz i en eng hen under aftenen og ventede, selvfølgelig skulle fire forskellige polakker lægge vejen forbi, og efter nogle eder på dansk kiggede jeg på Jesper og fortalte at her gad jeg sgu ikke sidde, der skete ikke mere. På vej ud af tårnet så vi en høj buk langt ud. Vi begav os ud på en pürsch. Da vi kom ind på lidt kortere afstand havde en mindre buk set os, han smuttede nu op og advarede den gamle. Beslutning blev taget og der skulle skydes. Afstand blev bedømt, og jeg skød. Der var tydeligt skudtegn, og jeg syntes også jeg så bukken smide sig.
Bukken lå forendt for en kugle i hjertet. Glæden og smilet bredte sig på skyttens læber :)
Morgnen efter var vi på plads igen, og vi så ret hurtigt en lidt ældre buk hvor den ene stang var knækket. Den stod ude i rapsen i et åbent felt, endte skulle vi pürsche frem til den eller skyde fra tårnet. Vi valgte at blive siddende, da den bevægede sig rundt i kanten af det åbne felt. Afstanden var som fra dagen før godt lang, dog ikke helt så lang og jeg mente jeg kunne ramme. Imidlertid fik jeg vredet skuddet af og bukken blev ramt oppe på halsen, den døde. Men jeg var ikke tilfreds med egen præstation. Vi lærer så længe vi lever, og nu var jeg klar over problemet. Klokken var kun lige efter solopgang og vi skulle videre :)
Vi tog over i et andet område hvor Jesper mente der gik en stor buk og to små. Vi spottede hurtigt de små, og kravlede op på nogle halmballer for at se bedre. Minsandten om ikke den store buk stod lige nede foran os på 70- 80 meter. Han stod helt stift og kiggede på os i flere minutter før han vendte siden til og flyttede sig, sakoen sang og han forendte 30 meter fra anskudsstedet for en perfekt lungekugle. En meget intens situation med en stor flot buk. Skuddet sad nu perfekt, SKØNT.
Om aftenen var vi ude igen, vi pürschede rundt noget tid og så på langt hold en flot buk. Han gik med tre råer, som alle tre stod på en skråning. Vi blev derfor relativt hurtigt spottede. En hurtig beslutning betød ud med bipoden og sigt. Afstanden var lang, rigtig lang, men jeg havde god føling og mente det kunne lade sig gøre, jeg var klar over min fejl fra om morgnen, og havde det gode skud senere den morgen i tankerne. ALLIGEVEL blev han ramt på halsen. :evil: Men okay, han døde. En rigtig flot buk der havde udviklet anlæg for en trejde stang.
Forbi skuddet morgnen efter, ja det snakker vi ikke om :lol: :lol:
De lange afstande er 200+ meter. Egentlig følte jeg mig sikker nok, efter at have trænet på 200m hele foråret. Men man jo høste sine egne erfaringer, og finde sine egne begrænsninger. Det fandt jeg.
Alt i alt en rigtig spændende tur.
Billederne er i kronologisk rækkefølge :)
Alle fire bukke er skudt med 165 grains woodleigh, i en .308 Sako 85.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Titel: Re: Bukkejagt i Polen
416 Hoffman
416 Hoffman

Geografisk sted: Sydlige Jylland
Hej Anton
Tillykke med bukkene - godt at høre at du var tilfreds med turen, guide og bukkene :D

375 Dakota
375 Dakota
Brugeravatar

Anton skrev:
Jesper fungerede på turen som min guide. Vi havde det både sjovt og hyggeligt, så det var alt i alt helt godt.

Jeg kan godt forstå at du skriver at turen alt i alt var helt god, for her på side linjen syntes jeg at savne en lille indsats fra din guide, :) han kunne godt have mødt op en lille uge tidligere og sørget for at lave foder plads eller friske op på eksisterende foderpladser til grisene. Det ville lige give en ekstra chance for afskydning af grissebasserne.

En af mine kontakter ynder at lave en tønde halv fyldt med majs som efterfyldes med vand, dette henstår i ca. to uger, hvor efter det graves et lille spade stik ned over et større areal med ca. en stor kop fuld i hvert hul og afsluttes med at noget af væsken fordeles oven på jorden over noget af området.

Dette kan angiveligt lugtes over flere kilometer og er en rigtig grisse magnet.

Måske Jesper1973 har et par ekstra fiduser ?

.

7 mm STW
7 mm STW
Brugeravatar

Geografisk sted: Helst på jagt eller skydebanen ...
Allan skrev:
Anton skrev:
Jesper fungerede på turen som min guide. Vi havde det både sjovt og hyggeligt, så det var alt i alt helt godt.

Jeg kan godt forstå at du skriver at turen alt i alt var helt god, for her på side linjen syntes jeg at savne en lille indsats fra din guide, :) han kunne godt have mødt op en lille uge tidligere og sørget for at lave foder plads eller friske op på eksisterende foderpladser til grisene. Det ville lige give en ekstra chance for afskydning af grissebasserne.

En af mine kontakter ynder at lave en tønde halv fyldt med majs som efterfyldes med vand, dette henstår i ca. to uger, hvor efter det graves et lille spade stik ned over et større areal med ca. en stor kop fuld i hvert hul og afsluttes med at noget af væsken fordeles oven på jorden over noget af området.

Dette kan angiveligt lugtes over flere kilometer og er en rigtig grisse magnet.

Måske Jesper1973 har et par ekstra fiduser ?

.

Øhh, skulle guiden så ikke også have malet jagttårnene, klubhuset og fodret fasanerne ... :?:

Nej spøg til side:

Når man skal på bukkejagt, så er det vel ligemeget med grisefodring :?:

22 LR, 22-250Rem, 6,5x55, 7 mm. Remington, 30.06 og 375 H&H, alle testet på dyr

Hellere skide lidt i nælderne, end risikere at dø af forstoppelse ...

KISS: Keep It Simple, but not Stupid ...

375 Dakota
375 Dakota
Brugeravatar

Clax skrev:
[
Øhh, skulle guiden så ikke også have malet jagttårnene, klubhuset og fodret fasanerne ... :?:
:

@clax
Helt seriøs, så bliver dette også gjort. :) :)

Men tilbage til grissebasserne, for de fleste vil det være et ekstra plus at opleve vildsvin selv under en bukkejagt, oplevelsen er gratis, om man ønsker at afgive skud er således op til den enkelte, og det fordrer ikke altid den store indsats fra de lokales side for at vidergive denne oplevelse.

416 Hoffman
416 Hoffman

Hej Allan
Vi så svin stort set hver eneste dag, men hvad hjælper det når Anton har jagt i Sverige og derfor ikke ønsker at betale for at skyde svin (det kan jeg da godt forstå).
Vi bruger desuden ikke foder pladser i min forening.
På denne tid af året er det nemmeste faktisk at tage til rapsmarkerne, da de vrimler med svin - også om dagen :D

375 Dakota
375 Dakota
Brugeravatar

Den gode jæger er åbenbart godt vant siden han ikke nævner at der var vildsvin for jævnligt :) , for mig er det et ekstra plus at opleve lidt kronvildt, vildsvin samt dåvildt eller for den sags skyld også ræv eller mårhund, ikke nødvendigvis for at nedlægge dette men blot som et ekstra oplevelses krydderi.

Måske jeg misforstår dig Jesper, men i har ingen foderpladser !! eller det du mener er at i udøver ikke jagt i nærheden af disse.

416 Hoffman
416 Hoffman

Vi bruger ikke foderpladser overhovedet - jo vi har fodret gennem vinteren da der var en meter sne i området, men vi bruger ikke foderpladser i jagtøjemed - heller ikke hvis vi har gæster
og selvom vi ikke bruger disse skyder vi ca 480 svin om året

7 mm STW
7 mm STW
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Ja det vil jeg da også sige, selvom jeg har skudt adskillige svin, kunne jeg da godt tænke mig at kunne betragte dem ordenligt i dagslys :D

Asumption is the mother of all fuckups.....

416 Hoffman
416 Hoffman

Den ene aften så vi svin kl 19 men vi gik langs skoven. ca 300 meter foran os kom 2 store søer og 2, 2 årsgrise samme med 14 grislinge -. det lykkedes at komme helt ind på ca 60 meter før so opdagede os.
Det skal samtidig siges at kornet ikke var højere end til lige over anklerne - så det var ikke det der skjulte os

416 Hoffman
416 Hoffman

Hvis der er nogen der er friske, har min forening valgt at sælge 20 bukke i vores norlige område - 30 km nord for Szczecin - trofæstørrelsen er normalt max 300 gram, men større kan selvfølgelig forekomme

416 Hoffman
416 Hoffman

der er stdig nogle bukke, og jeg er i området sidst i august hvis der er nogen herinde der gerne vil skyde et par polske bukke mere inden jagten lukker

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time